Proces optimalizace pro vyhledávače – SEO – se stal jedním z nejčastěji skloňovaných pojmů v oblasti online marketingu a internetové komunikace vůbec. S tím, jak roste jeho důležitost, lze pozorovat i změny v přístupu majitelů webů. Dobré SEO již v současné době nespočívá pouze v technickém řešení zahrnující použití správných klíčových slov v dostatečném počtu. S vývojem relevantních technologií získávají vyhledávače stále lepší schopnost posuzovat obsah a jeho přidanou hodnotu.
Na obsah a přítomnost zajímavých a unikátních informací je tak kladen větší důraz než kdykoliv předtím. Proti tomuto posunu lze jen těžko něco namítat, jde o posun směrem k přirozenému stavu. Informačně bohatý a dobře psaný web by měl být preferovaný před webem plným balastu bez jakékoliv přidané hodnoty. Majitelé webů jsou tak pod tlakem, který je nutí hledat zdroje hodnotného obsahu. Právě proto je i výběr copywriterů, coby autorů tohoto obsahu, důležitější než kdykoliv předtím. Existují ale vůbec obecná pravidla, podle kterých lze copywritery vybírat a oslovovat? Pokud ano, jaká to jsou?
Hledání dokonalosti?
Před tím, než se pustíte do hledání copywritera, je dobré si uvědomit, že exaktní parametry, podle kterých dopředu poznáte toho ideálního člověka pro váš projekt, zkrátka neexistují. Při navazování každého vztahu, ať již osobního nebo obchodního, bude vždy na obou stranách určitá míra nejistoty.
Snížit jí můžete tím, že budete po copywriterovi požadovat ukázky jeho předchozí prácenebo tím, že si s ním promluvíte o jeho pracovních zvycích, časových možnostech apod. Copywriter, který o spolupráci opravdu stojí, vám jistě rád vyhoví a vy tak budete mít možnost posoudit, nakolik se jeho dosavadní práce shoduje s vašimi představami. Velmi užitečné je samozřejmě doporučení vašich známých a kolegů z oboru, kteří již s tím či oním konkrétním člověkem spolupracovali a mohou vás tak informovat o jeho spolehlivosti, komunikativnosti apod. Tím pravým testem vaší spolupráce bude ale vždy až realizace konkrétní zakázky.
Co požadovat, co očekávat?
První zakázky, které copywriterovi zadáte, budou lakmusovým papírkem, podle kterého si na něj utvoříte názor. V průběhu celé zakázky zkrátka sledujte, jak její realizace odpovídá vaši požadavkům a stylu práce. Vyžadujete od copywritera spíše samostatnost a poté co mu odešlete zadání, o něm chcete slyšet až při odevzdání za cenu toho, že tu a tam bude v textu chybět něco, co považujete za důležité, nebo s ním chcete být v každodenním kontaktu a mít průběžně pod kontrolou každou větu, kterou napíše? Již u první zakázky poznáte, zda je copywriter zvyklý dělat si rešerše sám anebo jestli na vás má hned první den několik doplňujících dotazů. A vyhovuje vám jeho přístup?
I v případě, že preferujete copywriterovu samostatnost, zkuste ho v průběhu prvních zakázek kontaktovat a sledujte jestli, a jak rychle reaguje. Je jasné, že ne každý může pokaždé zvednout telefon, ale ozve se vám v dohledné době zpět, odepíše vám na e-mail? I to svědčí o jeho profesionalitě (nebo její absenci, což může být v budoucnu základ problémů). A když poté máte jeho výtvor v ruce, můžete zvážit všechna pro a proti a buď ve spolupráci pokračovat či nikoliv. Nehledejte ve výběrucopywriterů exaktní vědu, není tam. Důležité je jen to, zda vám coby dodavatel vyhovuje či nikoliv.
Zaujal Vás tento článek? Více rád a užitečných tipů naleznete v blogu MEDIAUNIT.